COOKIE BELEID
Cookies zijn noodzakelijk voor het optimaliseren van onze website. Het helpt ons om algemene gebruiksstatistieken vast te leggen, en het opslaan van andere informatie waardoor wij onderdelen zoals de vergelijkfunctie kunnen aanbieden. Deze cookies slaan geen identificeerbare persoonlijke informatie op. U vindt meer informatie over onze cookies op de Privacy Beleidspagina

Innovatieve cilinder-uitschakeling bespaart brandstof

30-11-2016

Innovatieve cilinder-uitschakeling bespaart brandstof

Ford ontwikkelde de eerste driecilindermotor ter wereld waarvan één van de cilinders automatisch wordt uitschakeld als de motor niet veel vermogen hoeft te leveren. Deze technologie kan de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik tot 6 procent verlagen zonder concessies te doen aan het prestatievermogen van de motor. Vanaf begin 2018 wordt de meervoudig bekroonde 1.0-liter EcoBoost-motor uitgebreid met cilinder-uitschakeling.

De technologie kan een cilinder binnen 14 milliseconden uit- of inschakelen – dit is 20 keer sneller dan een oogwenk. In combinatie met geavanceerde oplossingen om trillingen tegen te gaan, is cilinderdeactivatie niet merkbaar voor bestuurders wat betreft de bediening en de prestaties van de motor.

Deze innovatie werd op 29 november gepresenteerd tijdens het Ford Go Further evenement in Duitsland. Daar werden ook onder andere de nieuwe Ford Fiesta en de nieuwe Ford Transit Custom Sport-reeks onthuld.

Het beste nog beter maken

Het cilinderdeactivatiesysteem verlaagt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot door de wrijving en de pompactiviteit in de motor te verminderen. Het concept is eenvoudig, maar bevat geavanceerde technologieën waarmee bedrijfstoerentallen tot 4500 rpm mogelijk zijn. Wanneer elke klep bijna 40 keer per seconde wordt geopend en gesloten, maakt het systeem gebruik van de motoroliedruk om een speciale kleptuimelaar te activeren en de verbinding tussen de nokkenas en de kleppen van cilinder 1 te onderbreken.

Geavanceerde software bepaalt het optimale moment om de cilinder te deactiveren op basis van factoren als snelheid, gasklepstand en motorbelasting. Een nieuwe nokkenasmodule uit één stuk, vergelijkbaar met het ontwerp dat eerder dit jaar werd geïntroduceerd in de nieuwe Ford EcoBlue-dieselmotor, maakt meer ruimte vrij in de cilinderkop voor nieuwe oliekanalen en onderdelen voor klepomschakeling.

Revolutionaire 1.0-liter EcoBoost-motor

De 1.0-liter EcoBoost-motor van Ford werd in 2012 geïntroduceerd in de Ford Focus, en maakt gebruik van Ford EcoBoost-technologieën, waaronder directe brandstofinjectie onder hoge druk, dubbele, onafhankelijke, variabele kleptiming en een turbocompressor. Deze technologie zorgt voor een optimaal brandstofverbruik naast het vermogen en de prestaties van een 1.6 litermotor met natuurlijke aanzuiging.

De 1.0 liter EcoBoost-motor werd eerder dit jaar voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot beste motor in zijn klasse op de International Engine of the Year Awards. In 2014 was de 1.0 liter EcoBoost de eerste motor die drie keer op rij werd uitgeroepen tot algehele “International Engine of the Year”. In 2012 kreeg de motor de titel “Best New Engine”.

Elf Ford-modellen, waaronder de Fiesta, de EcoSport, de B-MAX, de Focus, de C-MAX, de Grand C MAX, de Tourneo en de Transit Connect, de Tourneo en de Transit Courier, en de Mondeo zijn in Europa verkrijgbaar met deze driecilindermotor.
Van de in Nederland geleverde Ford Focus modellen wordt bijna twee derde uitgerust met een 1.0 EcoBoost-motor. Bij de Fiesta kiest zelfs ruim 80% van de Nederlandse klanten voor de 1.0 EcoBoost-motor.



Cilinder-uitschakeling Ford EcoBoost 1.0 liter motor



Nieuws